Cookies disclaimer

Our site saves small pieces of text information (cookies) on your device in order to keep sessions open and for statistical purposes. These statistics aren't shared with any third-party company. You can disable the usage of cookies by changing the settings of your browser. By browsing our website without changing the browser settings you grant us permission to store that information on your device.

I agree

hybrid?resistance

09 2002

hybrid?resistance,  Exemplarische Hybridisierung in aktivistischen Kunstpraxen

In memoriam Pascale Jeannée (1976-2002)

Künstlerische Aktivismen oszillieren nicht erst seit gestern in das politische Feld. Die Geschichte der Überlagerungen von Kunst und Politik ist eine lange. Zugleich bedeuteten Grenzüberschreitungen in das Politische in den avancierten Kunstdiskursen immer ein beliebtes Distinktionskapital. In den neueren aktivistischen Praxen im Kontext der Proteste gegen die ökonomische Globalisierung scheint es eher so, dass sich künstlerische und kunsthafte Praxen im Politischen einnisten, ohne auf die Begrifflichkeiten der Kunst und Effekte im Kunstfeld zu bestehen. Der Begriff hybrid resistance führt in diesem Zusammenhang die anti-essenzialistische Konnotation der Hybridität zusammen mit einem Widerstandsbegriff, der im Mikropolitischen angesiedelt ist und sich durch seine Wechselbeziehungen, Querverbindungen und überlappenden Nachbarschaftszonen auszeichnet.

Dass solche Überlappungen - wie beizeiten unterstellt - nicht bloß in den Phantasien von poststrukturalistischen AutorInnen vorkommen, veranschaulichen die Texte von Harald Kuemmer, Robert Foltin, Gini Müller und Gerald Raunig, die mit Grenzcamps, Pink Silver und VolxTheaterKarawane aktuelle Phänomene im Rahmen der Bewegung gegen die ökonomische Globalisierung untersuchen. Etwas weiter noch in die Tiefen des historischen Raums greifen die Beiträge von Oleg Kireev und Marion Hamm aus, ersterer in die russischen Aktivismen der 90er Jahre, letztere in die Anfänge einer Aktionsform in Großbritannien, die noch immer darauf besteht, Öffentlichkeiten als solche zu verstehen: Reclaim the Streets.

Neben der Analyse und Reflexion von Projekten und Praxen versammelt dieser Issue kritische Ansätze zu den begrifflichen, historischen und politischen Potenzialen und Problemen des Phänomens und des Begriffs Hybridität. Boris Buden fragt nach den emanzipatorischen wie den depolitisierenden Anteilen von hybriden Widerständen, Stefan Nowotny nach ihren Möglichkeitsbedingungen vor dem Hintergrund der unausweichlichen Wiederholung bestehender Machtverhältnisse. Hito Steyerl liefert eine forcierte Kritik des postkolonialen Hybriditätskonzepts aus dem Blickwinkel der Subalternen in nicht-angloamerikanischen Ländern, und Ulf Wuggenig verweist auf die Gefahr einer destruktiven Hybridisierung von Kunst und Ökonomie im Zusammenhang der Ökonomisierung des Kulturellen, im Speziellen des Kunstfelds.

Einige der hier veröffentlichten Texte finden Sie in einer deutschen Printversion abgedruckt in: Kulturrisse 03/02. Bestellungen bei office@igkultur.at

---

hybrid?resistance.  Exemplary Hybridization in Activist Art Practices

In memoriam Pascale Jeannée (1976-2002)

Artistic activisms have not only just started to oscillate in the political field. The history of the overlapping of art and politics is a long one. At the same time, crossing borders into the political has always meant desirable capital of distinction in progressive art discourses. In more recent activist practices in the context of protests against economic globalization, though, it seems more the case that artistic and art-like practices are converging with the political, but without insisting on the terminology and effects of the art field. In this context, the term hybrid?resistance conjoins the anti-essentialist connotations of hybridity with a concept of resistance that is located in the micro-political realm and is characterized by its interrelationships, cross-connections and overlapping neighboring zones.

Demonstrating that these kinds of overlaps do not exist merely in the imaginations of poststructuralist authors, texts by Harald Kuemmer, Robert Foltin, Gini Müller and Gerald Raunig, on border camps, Pink & Silver, and the PublixTheatreCaravan investigate current phenomena in conjunction with the movement against economic globalization. Essays by Oleg Kireev and Marion Hamm reach even farther into the depths of this history, the former dealing with Russian activisms in the 90s, the latter with the beginnings of a form of action in Britain that still insists on understanding public spheres as such: reclaim the streets.

In addition to the analysis of and reflection on projects and practices, this issue assembles critical approaches to the conceptual, historical, and political potentials and problems of the phenomenon and concept of hybridity. Boris Buden inquires the emancipatory and depoliticizing portions of hybrid resistance, Stefan Nowotny the conditions of their possibilities against the background of the inevitable repetition of existing power relations. Hito Steyerl provides an urgent critique of the postcolonial concept of hybridity from the perspective of the subaltern in non-Anglo-Saxon countries, and Ulf Wuggenig points out the danger of a destructive hybridization of art and economy in conjunction with the economization of the cultural, in particular of the field of art.

You will also find some of the texts published here in a printed version in German in:
Kulturrisse 03/02. Available on order from office@igkultur.at

 

---

hybrid?resistance.  Hybridation exemplaire dans les pratiques artistiques activistes

In memoriam Pascale Jeannée (1976-2002)

Des activismes artistiques ne viennent pas seulement de commencer depuis hier à osciller dans le champ politique. L'histoire des imbrications de l'art et de la politique est longue. En même temps, traverser les frontières dans le politique, a toujours signifié d'octroyer un capital de distinction désirable aux discours d'art avancés. Dans les pratiques activistes plus récentes, issues du contexte des protestations contre la globalisation économique, il semble plutôt que les pratiques artistiques ou quasi-artistiques sont en train de s'incruster dans le politique, mais sans insistance sur les terminologies et effets du champ artistique. Dans ce contexte, le terme hybrid resistance rejoint les connotations anti-essentialistes de l'hybridité avec un concept de résistance qui est localisé dans le domaine micro-politique, se distinguant par ses corrélations, liaisons transversales et zones de voisinage imbriquées.

En démontrant que ce type d'imbrications n'existe pas seulement, comme il l'est parfois insinué, dans l'imagination des auteurs post-structuralistes, les textes de Harald Kuemmer, Robert Foltin, Gini Müller et Gerald Raunig, en rapport avec les border camps, Pink&Silver, et la VolxTheaterKarawane, investiguent les phénomènes actuels dans le cadre du mouvement contre la globalisation économique. Les essais de Oleg Kireev et Marion Hamm vont plus loin dans les profondeurs de l'histoire, le premier traitant le sujet des activismes russes des années quatre-vingt dix, et la dernière, avec la description des débuts d'une forme d'action en Grande-Bretagne, qui insiste encore pour prendre la sphère publique comme telle : Reclaim the streets.

En addition à l'analyse et à la réflexion autour des projets et pratiques, ce dossier réunit des approches critiques aux potentiels conceptuels, historiques et politiques liés aux problèmes du phénomène et du concept d'hybridité. Boris Buden interroge les composantes émancipatrices et dépolitisantes de la résistance hybride. Stefan Nowotny, ses conditions de possibilité contre l'arrière-plan des répétitions inévitables des rapports de pouvoir existants. Hito Steyerl pourvoit une critique forcée du concept post-colonial d'hybridité à partir de la perspective du subalterne dans les pays non Anglo-saxons. Finalement, Ulf Wuggening pointe vers le danger d'une hybridation destructive de l'art et de l'économie, en conjonction avec l'économisation du culturel, notamment du champ artistique.

Vous trouverez également quelques textes publiés ici, dont la version allemande imprimée se trouve dans : Kulturrisse 03/02, disponible sous commande à l'adresse e-mail office@igkultur.at