Cookies disclaimer

Our site saves small pieces of text information (cookies) on your device in order to keep sessions open and for statistical purposes. These statistics aren't shared with any third-party company. You can disable the usage of cookies by changing the settings of your browser. By browsing our website without changing the browser settings you grant us permission to store that information on your device.

I agree

Dorothee Richter

art historian, author, curator, organised symposiums as Curating Degree Zero – an international symposium on curating, GAK, Bremen; (with Barnaby Drabble) 1998; Dialogues and Debates – feminist positions in contemporary visual arts 1999; The Quintessiental Hold of Images 2001 (with Sigrid Adorf and Kathrin Heinz), The Visuality of Theory vs. The Theory of the Visual, (with Nina Moentmann), was artistic director of Kuenstlerhaus Bremen, 1999-2003, initiated with B.Drabble 2003 Curating Degree Zero Archive, an archive, travelling exhibition and web resource on critical curating , www.curatingdegreezero.org, shown and re-interpreted with artists, curators, designers in: Basel, Genf, Linz, Bremen, Bristol, Lueneburg, Birmingham, London, Berlin, Edinburg, Milano, Seoul, Parisand Bergen from 2005 to the present day; research associate “Exhibition Displays” at School of Art and Design in Zurich, Director of the Postgraduate Program in Curating at the School of Art and Design in Zurich. www.curating.org, symposium: Re-Visions of the Display: Exhibition Scenarios, Their Readings and Their Publics, 28th-30th June, Migros Museum (with Jennifer John and Sigrid Schade, upcoming: publication: Curating Critique (ed. Drabble, Richter).

---

war von 1995 bis 1997 künstlerische Geschäftsführerin des Lichthauses in Bremen, von 1999 bis 2003 künstlerische Leiterin des Künstlerhauses Bremen, sie hat Symposien zu Fragen der zeitgenössischen Kunst organisiert: Curating Degree Zero- ein internationales Kuratorensymposium (mit B.Drabble), Dialoge und Debatten- zu feministischen Positionen in der zeitgenössischen Kunst, Im (Be_)Griff des Bildes (mit Katrin Heinz und Sigrid Adorf); Die Visualität der Theorie vs. zur Theorie des Visuellen zu Fragen von Schrift und Bild in der zeitgenössischen Kultur (mit Nina Möntmann); sie lehrte an der Universität Bremen, dem Critical Curatorial Cybermedia Kurs der Ecole des Beaux Arts in Genf, der Merz-Akademie Stuttgart und der Universität Lüneburg. Seit 2003 ist sie (mit Barnaby Drabble) Initiatorin von Curating Degree Zero Archive, Archiv, Wanderausstellung und Website zur kuratorischen Praxis, www.curatingdegreezero.org. –Curating DegreeZero aRchive wurde bisher gezeigt und duch KünstlerInnen, AusstellungsmacherInnen oder DesignerInnen re-interpretiert in Basel, Genf, Linz, Bremen, Bristol, Lueneburg, Birmingham, London, Berlin, Edinburg, Milano, Seoul, Paris und Bergen. Sie war Mitglied der Forschungsgruppe „Ausstellungsdisplays“ am Institut Cultural Studies in Art Media and Design der Züricher Hochschule der Künste und veranstaltete mit Jennifer John und Sigrid Schade das Symposium Re-Visionen des Displays. Seit 2005  ist sie Leiterin des Postgraduate Programs in Curating. www.curating.org.

Herausgeberschaften:
Curating Degree Zero – ein internationales Kuratorensymposium, Hg.:D. Richter und E.Schmidt, Nürnberg 1999; Dialoge und Debatten – zu feministischen Positionen in der zeitgenössischen Kunst, Hg.: D.Richter, Die Höge, Nürnberg, 2000;  Programming for a Kuenstlerhaus, Hg.: D.Richter, Kuenstlerhaus Bremen; 2002; upcoming: Curating Critique, Hg: B.Drabble, D.Richter, ICE, Edinburg, Frankfurt 2008