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Technecologies

03 2018

In times of dividual-machinic capitalism, technology moves beyond the dichotomic figures of technophobia (humans as instruments of machines) and techno-euphoria (machinic progress in the hands of humans). In fields as diverse as financial derivatives and cryptocurrencies, biometric film images, digital cuts and data doubles, technologies become environment, enveloping, surround. Interlaced with the Guattarian understanding of ecologies as threefold - mental, social and environmental - a new machinic form of technologies as ecologies emerges.

Consider the function of media in micropolitics and social struggles: here media are usually thought to be mediating, spreading the message, as direct lines from the few who utter the statement to the many it is supposed to reach. But the medium is itself milieu, not a secondary means of mediation. The medium doesn’t just transmit content, and even the idea of a viral medium remains too influenced by the linear imaginary of content to be spread. In the middle of (social) media subjectivation, which does not infrequently take on the form of anger, fear, hate and malice, new modes of affection and enunciation also emerge. It was and is possible to move from machinic subservience to machinic dissemblages, to affirm eruptions of dividual streams instead of online-competition among the networked individuals. We could call this possible turn the postmedia era with Guattari, but let’s refuse the “post” and see here instead a technecology, in which things and surrounds, machines and socialities multiply and concatenate.

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In Zeiten eines dividuell-maschinischen Kapitalismus geht Technologie weit über die dichotomen Figuren von Techno-Phobie (Menschen als Instrumente der Maschinen) und Techno-Euphorie (maschinischer Fortschritt in der Hand von Menschen) hinaus. In so unterschiedlichen Feldern wie finanziellen Derivaten und Kryptowährungen, biometrischen Filmbildern, digitalen Schnitten und Data Doubles werden Technologien zu Umwelt, Umhüllung, Umgebung. In der Verwebung mit Félix Guattaris dreifachem Verständnis von Ökologien als mental, sozial und umweltpolitisch entsteht eine neue maschinische Form von Technologien als Ökologien.

Auf die Frage nach der Funktion von Medien für Mikropolitik und soziale Bewegung werden diese gewöhnlich als Vermittlung zur Verbreitung von Nachrichten verstanden, als direkte Linie von den Wenigen, die die Aussage begründen, hin zu den Vielen, die von dieser Aussage erreicht werden sollen. Doch das Medium ist selbst Milieu, nicht sekundäres Mittel der Vermittlung. Es dient nicht nur einfach zur Vermittlung eines Inhalts, und selbst die Vorstellung eines viralen Mediums ist noch immer zu sehr von der linearen Vorstellung eines zu verbreitenden Contents geleitet. In der Mitte der medialen Subjektivierung, die nicht selten die Form von Wut, Angst, Hass und Häme annimmt, ergeben sich auch neue Weisen der Affizierung, neue Äußerungsweisen. Es ist nach wie vor möglich, von der maschinischen Indienstnahme sozialer Medien in eine maschinische Ungefügigkeit überzugehen, anstatt des Wettbewerbs unter den vernetzten Individuen Ausbrüche von dividuellen Strömen zu affirmieren. Wir können diese mögliche Wendung mit Guattari die postmediale Ära nennen, aber lieber noch verweigern wir uns dem „post-“ und sehen hier eine Technökologie, in der sich Dinge und Umgebungen, Maschinen und Sozialitäten vervielfältigen und verketten.

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En tiempos de capitalismo dividual-maquínico, la tecnología va más allá de las figuras dicotómicas de tecnofobia (los humanos como instrumentos de las máquinas) y tecno-euforia (el progreso maquínico en manos de los humanos). En campos tan diferentes como los derivados financieros y las criptomonedas, las imágenes fílmicas biométricas, los cortes digitales y data doubles, las tecnologías se vuelven ambiente, envolvente, rodeo. Entrelazándose con el triple sentido guattariano de las ecologías (mental, social y medio ambiental), surge también una nueva forma maquínica de las tecnologías como ecologías.

Tomemos la función de los medios de comunicación en la micropolítica y las luchas sociales: generalmente se los considera como mediadores, como propagadores del mensaje, como líneas directas de los pocos que hacen una afirmación a los muchos que se supone deben alcanzar. Pero el medio de comunicación es a su vez un enmedio, no un medio secundario de la intervención mediadora. No solo sirve para la mediación de un contenido, e incluso la idea de un medio de comunicación viral sigue debiendo demasiado a la idea lineal de un contenido que ha de ser difundido. En el centro de la subjetivación de los medios (sociales), que no pocas veces toma la forma de ira, miedo, odio y malicia, también surgen nuevos modos de afección y enunciación. Fue y es posible pasar del servilismo maquínico al desamblaje maquínico, para afirmar estallidos de corrientes dividuales en lugar de competir en línea entre individuos interconectados. Con Guattari podríamos llamar era postmediática a este giro, pero es mejor si rechazamos el “post” y vemos aquí una tecnecología, en la que cosas, rodeos, máquinas y socialidades se multiplican y concatenan.